Mineral cink s punim pravom nosi naziv esencijalnog elementa u tragovima, budući da, iako ga tijelo odrasle osobe u prosjeku sadrži tek 2 do 3 grama, sudjeluje u mnogim važnim procesima izmjene tvari i izgradnje neophodnih spojeva te može pomoći kod niza zdravstvenih problema.

Cink ima neizostavnu ulogu u sintezi bjelančevina u ljudskom organizmu, pa nije iznenađenje što se procjenjuje da 3000 bjelančevina u sastavu ima i cink, te pomaže regulirati proizvodnju stanica u našem imunosnom sustavu. Povrh toga, neophodan je za normalno funkcioniranje više od 300 enzima u našem tijelu.

Prije svega je prisutan u našim najjačim mišićima, no u izrazito visokim koncentracijama nalazi se u crvenim i bijelim krvnim zrncima (eritrocitima i leukocitima), mrežnici oka, koži, jetri, bubrezima, kostima, gušterači te prostati.

Iako se manjak cinka prvenstveno javlja u zemljama u razvoju, u zadnje vrijeme postaje sve veći problem i u industrijaliziranim zemljama. Razlog tome prije svega leži u promjeni prehrambenih navika, konkretno sve većoj rasprostranjenosti vegetarijanske i veganske prehrane, budući da se cink iz izvora životinjskog porijekla najlakše resporbira.

Nedostaje li Vam cinka?

Naime, cink se s biljnim vlaknima, prije svega fitinskom kiselinom, veže u spojeve koji se teško razlažu, što sprječava rerospciju cinka. Zbog toga se manjak cinka može pojaviti i kada konzumirate cinkom bogatu hranu biljnog porijekla. Također, prelaskom na vegetarijansku ili vegansku prehranu povećava se unos fitata, a oni negativno utječu na opskrbu organizma cinkom.

Uz vegetarijance i vegane, skupine izložene većem riziku od pojavljivanja manjka cinka su djeca u fazi rasta, sportaši, trudnice i dojilje, rekonvalescenti, starije osobe, dijabetičari, ljudi koji pate od alergija, oboljeli od neurodermatitisa ili psorijaze, te pacijenti koji imaju kronične upale.

Jesu li Vam se na noktima ikad pojavile one dosadne i ružne bijele mrlje kojih se teško riješiti? Ako jesu, to bi moglo značiti da Vašem organizmu nedostaje cink. Drugi simptomi manjka cinka su umor, nizak krvni tlak, gubitak apetita i tjelesne težine, usporen rast, gruba i blijeda koža, ispadanje kose, gubitak osjetila mirisa i okusa, usporen rast kostiju, ali i depresija.

Blagotvorno djelovanje

Dijabetičari ne samo da su izloženi većem riziku od pojavljivanja manjka cinka, već mogu najviše profitirati od optimalne opskrbe cinkom. Budući da cink popravlja toleranciju glukoze i smanjuje inzulinsku rezistenciju, njegovo uzimanje može poboljšati djelovanje antidijabetika, ali i ubrzati zacijeljivanje rana na koži i oštećenja sluznice.

Primjena cinka ne pomaže samo oboljelima od šećerne bolesti – njegovi su blagotvorni učinci brojni i djeluju na širok raspon problema. Tako cink suzbija prehladu: istraživanja su pokazala da uzimanje pastila ili sirupa koji sadrže cink u 24 sata nakon pojave simptoma prehlade skraćuje njeno trajanje i čini ju lakšom.

Cink pomaže i Vašim očima. Istraživanja pokazuju da suplementiranje cinkom usporava napredovanje starosne degeneracije makule, a izuzetno je koristan i u liječenju noćnog sljepila, budući da vitamin A, koji je ključan u liječenju te bolesti, stimulira enzime koji ne mogu funkcionirati bez cinka.

Stručnjaci smatraju kako je umor mišića jedan od glavnih uzroka kroničnog umora, a budući da je cink neophodan za normalno funkcioniranje naših mišića, ne iznenađuje što se pokazalo kako cink smanjuje kronični umor i povećava energiju.

Osim na tijelo, cink pozitivno djeluje i na um – poboljšava kognitivne funkcije. Novija su istraživanja pokazala da cink snažno utječe na mentalne funkcije zato što u kombinaciji s vitaminom B6 osigurava dobro funkcioniranje neurotransmitera u našem organizmu. Povrh toga, visoke koncentracije cinka prisutne su u hipokampusu, dijelu mozga koji kontrolira pamćenje i razmišljanje.

Već je spomenuto kako cink ubrzava zacijeljivanje rana u dijabetičara, a taj efekt može imati i kod svih ostalih ljudi, budući da stimulira leukocite koji su neophodni za zacijeljivanje i borbu protiv infekcija te sudjeluje u sintezi kolagena bez kojeg je zacijeljivanje i rast novih stanica kože nemoguć. Cink je poznat i kao lijek protiv običnih prištića, no pomaže i u liječenju akni zato što regulira razinu testosterona, koji ima dominantnu ulogu u njihovom nastanku, dok cinkovo stimuliranje leukocita i njegova uloga u sintezi kolagena mogu spriječiti da se akne upale te smanjiti ožiljke od akni.

Cink je izuzetno važan i u borbi protiv poremećaja prostate, budući da manjak cinka izaziva povećanje prostate, što tu žlijezdu čini podložnijom razvoju karcinoma. Zbog toga se ljudima koji pate od povećane prostate savjetuje uzimanje 15 mg cinka dnevno.

Problematična resporpcija

Iako tijelo zdrave odrasle osobe u prosjeku sadrži samo 2 do 3 grama cinka, očito je da su ta 2 do 3 grama izuzetno važna za naš ogranizam te da bez cinka ne možemo. Zbog toga je i suplementacija cinka u slučaju pojave manjka ili kod povećane potrebe za cinkom neophodna.

No zadovoljavanje potrebe za cinkom nije jednostavno zato što se taj element u tragovima teško resporbira. Već smo spomenuli problem resorpcije cinka iz hrane biljnog porijekla, no velike razlike u resorpciji postoje i između različitih dodataka prehrani i dijetetskih pripravaka koji sadrže cink. Resorpcija cinka iz tih proizvoda prije svega ovisi o tome s čime je spojen cink koji se u njima nalazi.

Iz brojnih znanstvenih istraživanja može se zaključiti kako se cink najbolje resorbira iz pripravaka u kojima se nalazi u kombinaciji s aminokiselinama. Pri tome se najučinkovitijim pokazala aminokiselina histidin, i to na nekoliko načina.

Cink-histidin ne samo da ima najveću bioraspoloživost i najbolju mogućnost resorpcije, nego se, kada se radi o preparatu koji sadrži cink-histidin, eventualni višak cinka do kojeg može doći u slučaju prekomjernog uzimanja lako izlučuje pa je mogućnost predoziranja neznatna.